Hoe stel ik een goede briefing op?

Om samen een goed merk te kunnen bouwen en een juiste crossmediale strategie te ontwikkelen, hebben we een aantal gegevens van u nodig. We hebben voor u een 5 stappenplan voor het maken van een basis briefing ontwikkeld. Lees onderstaande punten eens rustig door. Heeft u nog vragen? Onze experts staan klaar om u te helpen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Visie, missie en strategie

  • Wat was de reden dat u ooit uw bedrijf begon of dit product introduceerde?
  • Speelt uw product of dienst in op bepaalde trends en ontwikkelingen?
  • Wat wilt u uiteindelijk bereiken in de zin van ‘het voordeel dat uw klanten hebben om met uw bedrijf zaken te doen of uw producten te kopen?’
  • Wat zijn de sterke punten en zeker ook de zwakke. Welke kansen liggen er in de markt? En welke bedreigingen?
CMS VISION
CMS WAARDEN

Uw merkwaarden

  • Wat doet uw product of dienst, wat kan uw klant ermee? Wat doet het, is het handig, is het slim?
  • Wat zijn onderscheidende waarden ten opzichte van uw concurrent? Noteer de websites van een aantal concurrenten en probeer de voordelen van uw product of dienst te beschrijven.
  • Wat zegt het over uw klant als hij/zij uw product of dienst gebruikt of afneemt. Is hij slim, wordt hij een trendsetter, bespaart hij kosten?

Wie is uw doelgroep?

  • Zijn dat zakelijke bedrijven, zo ja, in welke sectoren en wie beslist er binnen dat bedrijf over de aankoop van uw product of dienst?
  • Zijn het consumenten? Mannen of vrouwen, in welke leeftijdscategorie? Valt de doelgroep binnen een bepaald segment; rijk of modaal? Zijn er geografische beperkingen; levert u alleen in uw stad of provincie of ook daarbuiten?
CMS DOELGROEP
CMS GOAL

Wat wilt u bereiken, wat zijn de doelstellingen?

  • Formuleer voor uzelf een aantal doelen. Begin met de hoogste en stel voor uw ondernemingsdoelstellingen vast hoeveel omzet en winst u in de eerste drie jaar zou kunnen behalen. Bepaal daarbij ook wat de kost- en verkoopprijs is. En wat voor aandeel de marketingkosten binnen die kostprijs mogen bedragen.
  • Wat wordt de marketingdoelstelling? Hoeveel klanten moeten bij u gaan kopen, wat wordt het gemiddelde bestedingspatroon? Waar en hoe kopen ze dat; is dat via een winkel, op de website of gaat u uw producten of diensten verkopen via ‘het tussenkanaal’? Weet u ook iets over het marktaandeel ten opzichte van uw concurrent?
  • Wat wordt de communicatiedoelstelling? Hoeveel mensen moeten van uw product ‘gehoord of gezien’ hebben? En wat moet er dan gebeuren; moeten zij in eerste instantie alleen de naam van uw merk onthouden, of moeten ze direct iets bij u kopen?

Overige handige informatie

  • Voor het bepalen van de strategie: een ondernemingsplan (zie voor een link hieronder)
  • Online: heeft u al een domeinnaam vastgelegd? Zo ja, heeft u inloggegevens (FTP) voor het installeren van een website? Draait hier ook WordPress op?
  • Heeft u al social media domeinen vastgelegd? Denk bijvoorbeeld niet aleen aan Facebook en Twitter, maar ook aan Linkedin en Pinterest. Wellicht ook handig om een eigen Google account aan te maken.
  • Voor het ontwikkelen van een ‘merkidentiteit‘ (logo en alle middelen en media die daar van afhankelijk zijn): maak eens een aantal zogenaamde ‘moodboards‘. Dit zijn verzamelingen van plaatjes over:
    • Hoe ziet uw product of dienst er uit en in wat voor omgeving wordt het gebruikt?
    • Wat is het ‘Umfelt’ van uw doelgroep? Welke kranten lezen zij, welke merken vinden zij leuk, naar welke TV zender kijken zij?
    • Maak ook eens een ‘moodboard’ met uitingen van uw belangrijkste concurrenten.
CMS TIPS

Denkwerk vooraf, bespaart geld achteraf

We realiseren ons dat de invulling van bovenstaande vragen best wel wat denktijd vergt. Het biedt echter geruststelling dat het antwoord op deze vragen u niet alleen een heleboel tijd gaat schelen in de komende trajecten, maar dat u er zeker ook iets van gaat leren!

Onderstaand nog wat handige tips en linkjes die u kunnen helpen:

Hoe brief ik een reclamebureau?
Alles over het maken van een ondernemingsplan
Zelf online moodboards maken
Alles over merken registreren
Checklist bij het maken van een website
Basis informatie over social media

Heeft u nog vragen? Onze experts staan klaar om u te helpen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact met mij op!

Mail ons en wij nemen direct contact met je op! Bellen mag ook: 0513 65 69 99